^ Į viršų

Panevėžio „Minties“ gimnazija

Čia tavo mintys taps idėjomis bei atradimais.

Projektinė veikla

Mokslo naujovės biofizikos ir biochemijos srityse

Ankstyvą spalio 16-osios rytą III-IV klasių mokiniai ir jų gamtos mokslų mokytojai išsiruošė į ekskursiją Vilniuje, kur vykdė projektą „Mokslo naujovės biofizikos ir biochemijos srityse‘‘. Jie aplankė Vilniaus edukologijos universitetą, biomedicinos fizikos laboratoriją, patologijos, puslaidininkių institutus ir lazerių laboratoriją.

Biologijos - chemijos krypties moksleiviai ekskursiją pradėjo Vilniaus edukologijos universitete. Ten juos pasitiko docentas Vytautas Semaška. Universitete mokiniai aplankė mikrobiologijos laboratoriją, kur jau laukė dėstytoja Agnė Rocienė. Ji supažindino su kabinete veikiančiais prietaisais, mikroskopais, kokią įrangą naudoja studentai laboratorinių darbų metu, parodė, kaip ji veikia. Papasakojo, kaip iš daržovės ar vaisiaus galima išskirti DNR. Mūsų gimnazistai, naudodami skystą azotą, pabandė iš pelargonijos lapo išskirti DNR.

Tai pat moksleiviai užsuko į botanikos sodą, pamatė labai retų augalų, mat sodelyje buvo gausu sodinukų, kaktusų, įvairių gėlių, citrinmedžių, medvilnės krūmų, kavamedžių. Čia netrūko ir gigantiškų augalų, tokių kaip didysis bananas, palmės. Vėliau mūsų moksleiviai aplankė technologijos specialybės studentų darbų parodą, grožėjosi įdomiai pateiktais vabzdžių, paukščių gyvenimo ciklų pavyzdžiais. Žmogaus fiziologijos laboratorijoje docentas Vytautas Semaška papasakojo apie įvairius fiziologinius procesus, vykstančius žmogaus organizme. Mokiniai matavo savo plaučių tūrį, akyse nusistatė juodosios dėmės dydį, mokėsi nusistatyti kraujo grupes. Laikas universitete neprailgo. Atsisveikindamas docentas moksleivius pakvietė atvykti ir kitais metais atlikti įvairių praktinių fiziologinių užduočių.

Po to moksleiviai išskubėjo į biomedicinos fizikos laboratoriją ir patologijos institutą. Laboratorijoje doktorantas Vytautas Kulvietis moksleiviams pasakojo, kaip tyrimo objektai užkrečiami vėžinėmis ląstelėmis, kaip vyksta jų švitinimai, kaip šį tyrimą galima pritaikyti žmogaus organizmui. Kitose laboratorijose mokiniai stebėjo, kaip veikia lazeris ląsteles pro šviesinį fluorescencinį mikroskopą, kaip vaistai kaupiasi nano dalelėse. Šiose laboratorijose daugiausia vyksta tyrimai su gyvūnais (žiurkytėmis), išbandomi   švytinimai, “nano“ dalelių įvedimas. Biofizikos laboratorijoje buvo pristatytas vienintelis Lietuvoje ir Pabaltyje veikiantis vivoskopas - prietaisas, kuris tiria apgamus. Valstybiniame patologijos centre mokiniai susipažino su biopsine ir operacine medžiaga, citopatologijos ir autopsiniais tyrimais. Teko pamatyti centre taikomus molekulinės patologijos metodus, įdiegtą „skystų terpių“ plonasluoksnės citologijos technologiją. Taip pat sužinojo, kaip galima nustatyti onkogeninius žmogaus papilomos viruso tipus, gimdos kaklelio vėžį. VPC vis plačiau naudoja skaitmenines patologijos technologijas, leidžiančias taikyti vaizdo analizės metodus ir telekonsultacijas. Mokiniai turėjo nepaprastą galimybę pamatyti žmogaus organus po operacijos, mėginių paruošimą archyvavimui, daugybę skirtingų laboratorijų. Visa grupė liko sužavėta, nes pamatė tai, ką eiliniam žmogui būtų sunku pamatyti.

Kita III-IV klasių mokinių grupė aplankė Puslaidininkių fizikos instituto laboratorijas, susipažino su mokslininkų pasiekimais, stebėjo atliekamus eksperimentus su šviesa, susipažino su „elektronine nosimi“, puslaidininkių panaudojimu meteorologijoje, telefoniniame ir internetiniame ryšyje bei lazeriniuose tyrimuose.

Taip pat grupė mokinių aplankė Lietuvos lazerių tyrimo centrą. Docentas M. Vengris supažindino su lazerio veikimu, lazerinių prietaisų taikymo sritimis: technikoje, medicinoje, genetikoje. Lazerių technologijos laboratorijoje doktorantas K. Radeckas parodė, kaip graviruojama lazeriniu spinduliu. Mokiniai turėjo galimybę ant telefonų išgraviruoti norimą vaizdą. Taip pat jie buvo supažindinti su lazerio šviesos savybių tyrinėjimu.

Gimnazistai, susipažinę su puslaidinikių bei lazerinių prietaisų panaudojimu, gavę biomedicinių žinių, parengė pristatymus gamtos mokslų pamokose.

Straipsnių peržiūrėjimai
879591